torsdag den 25. december 2014

#MadbloggerUdfordringen5/Nordisk jul

Jeg har tænkt og tænkt og tænkt.

Nordisk jul... Hvad betyder det for mig?

Jeg har gennemtænkt samtlige spiselige ting vi indtager op til, under og lige efter den store begivenhed.

Har vi en tradition? Og er den nordisk?

Det korte svar er: Nej...

Marcipankonfekten stammer fra Iran, Luciabrødet er Italiensk
Ris á l'amande er dansk, men adr... ja undskyld... men, jeg kan altså ikke særlig godt ha' der der flødeskumsgrød... Elsker kirsebærsauce... uden kirsebær vel at mærke.
Klejner og æbleskiver... Laver jeg ikke (endnu)

lånt af wikipedia
Honningkagen, oprindeligt fra Christiansfeld, smager vidunderligt, men jeg må indrømme, jeg ikke rigtig har turde bevæge mig derud endnu. Meyer siger, honningmassen skal trække mindst 1 måned - og Christiansfeldbageren gør sådan et vidunderligt job! Man vil jo nødig ødelægge noget...
Småkager, det være sig vanillekranse, brunkager, jødekager og finskbrød, er faktisk ikke i høj kurs herhjemme. Men pebernødder!

Pebernødden er vores ældste småkage og kendes helt tilbage fra middelalderen. Pebernødden er en taknemmelig lille kugle, der kan bages over ildsted, modsat de øvrige småkager, der først rigtig vandt indpas med sukker og ovn i 1850'erne.
Pebernødden blev bagt stenhårde, deraf navnet "nødder" og blev ikke nødvendigvis krydret med peber, men var "pebrede", altså krydrede med fx kardemomme, nellike eller kanel.
Pebernødden bar til at fylde i kræmmerhusene på juletræet og blev brugt som valuta i spil, som vi i dag fx spiller "mus". Der er bl.a. fundet eksempler herpå fra soldater under 1. verdenskrig.

lånt af wikipedia
Pebernødden er taknemmelig og enkel for børn at arbejde med. Den er hurtig lavet og hurtig bagt, så selv de helt små ikke løber før tålmodighed før det hele er klar.
Min opskrift er inspireret af juleminder. Jeg har desværre ikke opskriften på min oldemors (og dermed bedstemors) pebernødder, men jeg har et smagsminde, som min mor efterfølgende har bekræftet.

Opskriften har jeg allerede delt her på bloggen 20. november, men de tager absolut ikke skade af at blive delt igen,

Pebernødder (ca. 180 stk.)
125g smør, blødgjort
125g sukker
1 æg
skallen fra 1 økologisk appelsin
275g hvedemel
1 tsk. bagepulver
½ tsk. kanel
½ tsk. kardemomme
1/4 tsk. hvid peber
  1. Pisk smør og sukker i røremaskinen.
  2. Tilsæt æg og appelsinskal.
  3. Tilsæt de øvrige ingredienser og bland godt.
  4. Rul ud i lange pølser og skær i små bidder.
  5. Lad ungerne rulle de små kugler og trykke dem flade. Der er ikke rigtig nogle regler.
  6. Bag 8½ min. ved 190 grader.

Det er appelsin og kardemomme, der leder tanken hen på min families traditionelle pebernødder.
Og så skal en pebernød være bagt således, at den siger "knas", når man bider ned i den, men er "chewy" indeni.

Tjek hvad de andre madbloggere er kommet frem til her eller på Facebook.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!