søndag den 10. november 2013

En noget alternativ kost

Delikatesser er ikke bare delikatesser.
I mine øjne er delikatesser det, man kan købe i de små boder til økologiske madmarkeder eller på torvet syd for grænsen. Der findes ikke mange delikatesser i de danske supermarkeder i dag. Og da slet ikke i delikatesseafdelingen.

Det er helt og aldeles lovligt at pakke kød om og ændre på datomærkningen, hvis du ændrer på kødets udskæring eller tilsætter krydderier mv. Således er den gamle historie om grisens vej gennem slagterafdelingen i supermarkedet stadig at finde.

Flæskesteg med svær Dag 1-8
Svinekam uden svær Dag 9-14
Svinekoteletter Dag 15-18
Du kan selv fortsætte... Efter 26 dage begynder kødet at være gråt og lugte og slagteren begynder at kollidere med lovens bestemmelser om, at kødet ikke må udgøre en sundhedsrisiko.


Her kan slagteren vælge at krydre og tilberede kødet og give det ekstra holdbarhed indenfor lovens rammer. I min optik gælder det op at købe så store kødstykker som muligt. Det giver det mest friske kød.
Du kan læse 2 gamle sagsgennemgange på hhv. Ekstra Bladet og DR Kontant

Hvad er delikatesser?

Delikatesse (lat. delicatus) via tysk delikatessen, er et begreb, som beskriver finere mad i flertal.

I Danmark forbindes delikatesser med højt belagt smørrebrød, men det er ikke tilfældet i udlandet.
Sidste udgave af Søndagsavisen kunne berette om groteske delikatesser fra hele verden

I Skotland hedder delikatessen Haggis.
"Fårehjerte, -lever, -lunger og andre indvolde proppes ind i mavesækken fra et får. Der tilføres lidt mel og krydderier, og så koges det i et par timer, før det serveres."

I Sverige serveres der Surströmning

Gærede sild. Der er faktisk indført forbud mod at fragte dåserne med fly pga. faren for at dåserne skal eksplodere. Det lugter ganske fælt.

Kineserne spiser for os mange sære ting. Men én af verdens dyreste supper kommer fra kina:

Fuglerede-suppe. "The Chinese name for edible bird's nest, yàn wō (燕窝), translates literally as "swallow's nest", and often serves as a synonym for bird's nest soup, however yàn wō strictly speaking is the uncooked nest." (kilde: Wikipedia)
Fuglesavlen, der binder reden sammen, giver suppen en gelatine-agtig konsistens.

Casu Marzu hedder Sardinens delikatesse-ost No. 1

Direkte oversat: Rådden ost! Den når dette stadie, ved at ostefluens larver lever heri. Når man forstyrrer de små bæster, springer de 15 cm op i luften.

I Filippinerne spiser man Balut, som man i Danmark spiser hotdogs.

Det er så en halvt udklækket kylling kogt og serveret med salt.

Rocky Mountain Oyster har på ingen måder noget med østers at gøre!
En ret, der ikke er sjælden til rodeoshows i Nordamerika og Canada, eller i Spanien under dæknavnet huevos, der betyder æg.

Jeg vil gerne lige runde Danmark endnu engang. For til vores årlige julefrokost med min sønderjyske familie serveres der hvert år blodpølse med sirup.

Den serveres faktisk i hele verden... Jeg er ikke en fan...

I Litauen i 1994 insisterede Moderen min på, at jeg og de øvrige børn skulle respektere litauernes madkultur, og derfor som en selvfølge smage på maden. Vi ventede alle i spænding, mens Moderen tog den første bid af Cepelinai, Zeppelinerne...
Herefter fik vi uden tøven lov til at gå direkte til desserten!

Efter denne gennemgang må jeg dog indrømme, at jeg ikke har nogen som helst anelse om, hvordan en eneste af de ovenstående retter smager. Jeg HAR ikke smagt og VIL ikke smage. Men I skal naturligvis være velkomne til at prøve verdens specialiteter.

2 ting jeg HAR smagt, og jeg på ingen måde vil anbefale er det tyske sauerkraut
og brændenældete

Uanset hvor sundt det end lyder, kan smagen på ingen måde anbefales...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!