tirsdag den 25. november 2014

14 år... Who knew?!

I en stadig mere materialistisk verden har min 14-års dag været aldeles minimalistisk. Til gengæld har vi haft en masse vidunderlige oplevelser, ikke mindst smagsoplevelser.

På et tidspunkt mellem åbningen af Øresundsbroen og endnu et dansk nej til Euroen satte jeg mig ind i et nyt klasselokale på VUC i Fredericia for at afslutte Samfundsfag, det ene af de sidste manglende fag for at afslutte min HF.
I både samfundsfagsklassen, tyskklassen, rygerummet og kantinen stødte jeg gentagne gange ind i samme person, en Sjællandsk fyr med en tilsyneladende pedantisk tilgang til påklædning... Jeg mener, hvem stryger sine cowboybukser?
Efter et par behagelige samtaler, ofte i forbindelse med samarbejdsopgaver i samfundsfag, fandt jeg ud af, at han ud over at eje mindst 7 cardigans også var en glimrende golfspiller. En nær veninde bad mig eftertjekke hans alder, om jeg havde fundet mig en 'morfar'?
Efter en glimrende samfundsfagsopgave om Det Økologiske Råd, øl og pool på '7eren' og filmaften i hans lejlighed, blev vi 24. november 2000 kærester.

De første 2 år havde vi hver vores lejlighed, så flyttede vi over broen til et vidunderligt byhus. 5 år senere blev vi gift og fødte vores første datter, og endnu 1½ år efter kom barn nummer to.
Who would have ever guessed?

heart line photo: heart 0cRSHKNhUC.gif

Mandag morgen er mandag morgen når man er forældre. Her er der ikke noget der hedder sove længe på sin fødselsdag eller blive forkælet på kærestedage... Men børnene var glade, morgenmaden blev indtaget i god ro og orden, og jeg fik endda handlet ind efter aflevering af Mindstetrolden.

Jeg besluttede mig for at forkæle os lidt til frokosten:

Herren fik peberkrydret makrel med røræg
Hvornår kan jeg IKKE spise fiskefileter?
Aftensmaden bestod faktisk af forret, hovedret og dessert.
Desserten havde pigerne udvalgt i Lidls Deluxe serie, sorbetis anrettede i smukke champagneglas.

Forreten bestod af 2/3 dele Tommys pastinak:


Ej, seriøst... Hvor stor kan en økologisk pastinak blive?

Klemmen er blot med for at illustrere størrelsen
Suppen blev lavet på, hvad der før var Herrens hade-grøntsag #No.1:

Jordskokker!
Pastinak-jordskoksuppe (4 pers.)
10g smør
1 fed hvidløg, finthakket
½ løg, finthakket
250g pastinak i tern
175g jordskokker i tern
1 tsk. tørret timian (eller brug frisk)
½ liter hønsebouillon
1 dl fløde (her soyafløde)
1 tsk. citronsaft
salt & peber
  1. Steg løg og hvidløg klare i smør, det må ikke tage farve.
  2. Tilsæt pastinakker, jordskokker og timian og rør rundt, det må stadig ikke tage farve.
  3. Tilsæt bouillon og lad det koge, til grøntsagerne er møre.
  4. Blend med fløde og citronsaft. Smag til med salt og peber.
  5. Server med stegte kammuslinger, smørstegte pastinakkugler (lavet med parisiennejern) og lidt persille.

Hovedretten bestod af halvbagte og smørstegte kartofler, karamel-stegte laksekoteletter og blomkålsbearnaise.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!