tirsdag den 3. februar 2015

Når mor LowCarber...

...skruer resten af familien også forbruget af sukker ned. I hvert fald i hverdagene...
Bollerne bager Herren stadig, men der må man sno sig, sagde ålen...
Jeg bager ofte Oopsies - små flade skybrød, der smager herligt med ost og peberfrugt og mætter SÅ meget!

Pizza er én af de helt store syndere - og desværre en elsket ret blandt mine (og de fleste andre) børn.
Der er mange bud på blomkålspizza i blogland, jeg har valgt Kathes, da den så super lækker og sprød ud.

Blomkålspizza (2 portioner)
200g blomkål, revet
1 æg
75g parmesan, fintrevet
1 spsk. Husk loppefrø
salt
oregano
Fyld (jeg brugte tomatpuré, champignonskiver, skinke, mozzarella og syltet peberfrugt)
  1. Bland blomkål, æg, parmsean, loppefrø, salt og oregano.
  2. Glat det ud på bagepapir og bag ved 200 grader i ca. 30 min.
  3. Fordel fyld og bag endnu 10 min. ved 22 grader..
  4. Der var nok til både aftensmad og frokost næste dag
Et andet problem, der nemt kan opstå i vores familie er pasta, pasta, pasta... Mine børn ELSKER pasta... Hell, JEG elsker pasta... Søde Jette har løst mit store maddilemma.

Pofiber-pasta (nok til 3 portioner)
2 æg
75g flødeost naturel
15g parmesan, revet
1 spsk. trøffelolie
1 spsk. citronsaft
salt
9g pofiber (kartoffelfiber)
  1. Alle ingredienser, undtagen pofiber, blandes sammen. Jeg brugte bare stavblenderen...
  2. Mix pofiber i, smør dejen ud i et jævnt lag på en bageplade med bagepapir. (Brugte i denne sammenhæng "ægte" bagepapir, og ikke de genbrugelige jeg plejer - fordi, det er nemmere at klippe pastaen, når det stadig hænger på papiret)
  3. Bag ved 150 grader  i 10 min.
  4. Køl let og pensl lidt med olie. Kan sagtens opbevares et par dage i køleskabet.
Herefter laves lasagne som vanligt med kødsauce og bechamelsauce.
Normalt opbager jeg smør og mel, når jeg laver bechamelsauce, men det har Jette også et bud på. Hun har i det hele taget utrolig mange fantastiske LCHF opskrifter.

Storemusen har jo maddag hver onsdag. Og i onsdags lavede hun tacos med tørristet kød, salsa, cheddar og masser af friske grøntsager.


Tacos... Øv... Det er jo kulhydrater...
Katrine har svaret... Ost... Så en blanding af revet cheddar og revet parmesan, og så lavede jeg lige nogle super fantastiske tacoskåle... (som var så bløde, at de klappede sammen - men de smagte godt)


Broccoli er super sundt og jeg elsker nye måder at bruge denne vidunderlige grøntsag på. Og da jeg så havde et stort stykke cheddar til overs efter Størstemusens Tacos-aften bragte Kelly mine tanker på denne her vidunderlige suppe.

Broccoli-cheddar-suppe (2 portioner)
3½ dl kyllingebouillon
250g broccoli i mindre stykker
20g smør
1 dl fløde
75g flødeost naturel
100g cheddar, revet
  1. Kog broccolien mør i kyllingebouillon.
  2. Smelt smør, fløde, flødeost og cheddar i en gryde.
  3. Blend broccolien og tilsæt både mos og bouillon til ostemassen.
  4. Smag til med salt.
Jeg synes alligevel, jeg manglede lidt brød... Kathe giver sit bud på et hurtigt brød.

Eigtie (1 brød)
1 æg
20g mayonnaise
8g pofiber
2g bagepulver
salt
  1. Pisk alle ingredienserne sammen.
  2. Hæld ud på et stykke bagepapir, på en tallerken og smid den i mikroovnen 2 min.
  3. BA-DA-BUM! Så er der brød til suppen!
Kan vi ikke klare endnu en suppe?
Hver eneste gang vi får kylling i vores Crockpot er der den mest vidunderlige bouillon tilbage i gryden - og den skal jo bruges.
Børnene foretrækker den ren med fuldkornsnudler, ærter og lidt fløde.

Jane Faeber har i sin bog "LCHF - Spis dig mæt og glad" et bud på en flot thailandsk suppe. Den har jeg gjort lidt til min egen, den er simpelthen vidunderlig.

Thailandsk suppe (4 portioner)
3 spsk. kokosolie
2 fed hvidløg, finthakket
1 tsk. rød karrypasta
1 lille løg, hakket
1½ gulerod i tern
15g ingefær, fintrevet
1 peberfrugt i tern
200g broccoli i tern og små buketter
revet skal fra ½ citron
chili efter smag
½ liter hønsebouillon
1 dåse kokosmælk (både det tykke og det tynde)
1 spsk. sojasauce
1 tsk. fiskesauce
saft fra ½ lime
salt
gurkemeje
  1. Steg hvidløg, karrypasta, løg, gulerod og ingefær blanke og møre i kokosolie.
  2. Tilsæt de øvrige ingredienser og lad det simre 20 min.
  3. Blend suppen og server.
Jeg slutter af for i aften.
Men jeg vender frygteligt tilbage i morgen med et par desserter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!