lørdag den 24. juli 2010

Hvad er det med is?

Selvom man højt og helligt har lovet sig selv (og andre) at spise sundt, med et mål som vægttab, falder man alligevel i gang på gang pga. varme = is!
Kunne jeg, ville jeg LEVE af gelato!
Gelato er Italiens svar på is. Den er opbagt med æg (a la hollandaise sauce) og kan således bryste sig af at have en fedtprocent på halvdelen af almindelig flødeis. Der skal i øvrigt ofte mindre til at føle sig mæt... (Hehe, som om det kunne lade sig gøre, at føle sig mæt i is!!!)... da der ikke piskes luft ind i gelato som almindelig is.

Næringsindholdet for gelato jordbær ser ud som følger:
180 kcal/100g
3g protein
21g kulhydrat (heraf 17g sukker)
10g fedt (40 mg kolesterol)

Yoghurtis er noget jeg kun lige er begyndt at snuse til, men Polar Is' New Dream Yoghurtis med kirsrbær er "to die for"! Yoghurtis har den fordel, at den er lavet på yoghurt, frem for mælk eller fløde, hvilket jeg faktisk tolererer små mængder af.

Næringsindholdet for yoghurt-is med jordbær ser ud som følger:
155 kcal/100g
3g protein
31g kulhydrat (heraf 25g sukker)
3g fedt (14 mg kolesterol)

Til sammenligning vil jeg lige vise næringsindholdet for en almindelig fløde-jordbæris:
278 kcal/100g
6g protein
32g kulhydrat (heraf 28g sukker)
14g fedt (53 mg kolesterol)

Slutteligt vil det være på sin plads at indtaste data for gruppens vinder over dem alle: Sorbeten...
129 kcal/100g

1g protein
29g kulhydrat (heraf 24g sukker)
1g fedt (6 mg kolesterol)

Laver man desuden sin egen sorbet, kan man med fordel spare yderligere på sukkeret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!