lørdag den 31. juli 2010

Kalktilskud - Hot eller Not?

I går skrev Ekstra Bladet i en artikel, at "en ny undersøgelse viser, at calciumtilskud, som ca. 300.000 danskere tager dagligt, øger risikoen for blodpropper med hele 30 procent."

Generelt er jeg skeptisk overfor de fleste artikler af den karakter, og lidt fordømmende: især når de kommer fra Ekstra Bladet... Sorry! Men jeg må indrømme, det alligevel går mig lidt på, da jeg faktisk indtager 400mg calcium dagligt, da jeg kun kan komme op på gennemsnitligt 400mg gennem kosten, dvs. halvdelen af ADT, grundet min laktoseintolerance

Det er en britisk undersøgelse med 12.000 testpersoner, og af dem der fik tilskud, steg risikoen for blodprop med omkring 30%. De danske læger anbefaler netop tilskud af kalk til især kvinder og ældre, da det forebygger knogleskørhed/knoglebrud. Men hvis denne vurdering er korrekt, "vil 14 kvinder få en blodprop i hjertet" og kun "26 tilfælde af knoglebrud blandt de 1.000 personer", forklarer læge og videnskabsjournalist Jerk W. Langer.

Samme aften kunne man i Politiken læse, at "Fødevarestyrelsen vil granske en britisk advarsel mod kalktilskud og overveje, om de officielle anbefalinger af brugen skal ændres."

Til slut vil jeg med foreløbig ro i sindet referere til professor, overlæge på Osteoporose-klinikken på Gentofte Hospital og medlem af Osteoporoseforeningens Forskningsudvalg, Bo Abrahamsens udsagn:"Har man et lavt indtag af calcium i sin kost - typisk fordi man undgår mejeriprodukter og andre calciumrige fødevarer -kan man fint tage calciumtilskud, uden at det øger risikoen for hjertesygdom. Hvis man tager tilskud af calcium og D-vitamin som led i behandling af knogleskørhed, bør man fortsætte med dette."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!