søndag den 22. december 2013

Brændt på, kogt over eller udbrændt?

Åh, så kom julefreden endelig til mig. Endelig kan jeg sidde stille, lytte til musik uden at blive afbrudt af 1000 tanker. Endelig kan jeg nyde en fantastisk film uden at trøstespise af det, der burde være juledagenes godter eller være i gang med det næste projekt.

Jeg har netop siddet i 123 minutter med intet andet end en kop kaffe og nydt filmen "Julie & Julia" med en fantastisk Meryl Streep i den ene kvindelige hovedrolle som Julia Child, den fantastiske amerikanske kok, der lærte amerikanerne om fransk cousine. Den anden hovedrolleindehaver, Amy Adams, spiller Julie Powell, og filmen bygger på ikke mindre end 2 sande historier.

Den rigtige Julie Powell skrev bloggen The Julie/Julia Project tilbage i 2002. En blog om at gennemføre alle Julia Childs 524 opskrifter på blot 1 år. Julie Powell er siden august 2005 i blogland med bloggen What Could Happen?


Bogen Mastering the Art of French Cooking kan købes hos bl.a. Saxo, men du kan sagtens finde mange af hendes opskrifter på internettet. PBS har endda mange af de originale videoklip med Julia Child liggende.


Nå... Men hvor vil jeg så hen med alt det her?
Jo, de seneste måneder har vi levet mere og mere sparsomt. Pengene er små, men min mand og jeg NÆGTER at gå på kompromis med kvaliteten. Det betyder avanceret tilbudsjagt, samme ingrediens på flere måder, årstidens grønsager, intet madspild, minimum af færdigvarer og kød 1-2 gange om ugen...

Det er jo slet ikke skidt, vel?!
Faktisk kan vi mærke, at vi har det bedre. Kødet, sukkeret, alt det kunstige... VÆK... Vi lever, som vi drømte, vi skulle, da vi først besluttede at blive økologiske og droppe mishandlede dyr og støtte sprøjtegift-industrien.
Vores børn er endelig begyndt at give al det mærkelige mad en chance og er blevet mere åbne overfor vores nye madvaner. De er børn, de elsker slik og pølser... Men de værdsætter samværet, hyggen og de hjemmelavede snacks og desserter.

Jeg tror ikke på nytårsfortsæt.
Men én ting KAN jeg love... Bloggen bliver fuld af økologiske, sparsommelige, vegetariske, sunde og rene retter! Mere end nogensinde.

Og med Julie Powell som forbillede, vil jeg være vedholdende og blogge om mad HVER dag i 2014!
Jeg KAN... Jeg VIL...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!