tirsdag den 24. december 2013

I am Legend

Har du set den? Filmen med Will Smith?
Herren og jeg troede, vi havde set enhver at det moderne industrisamfunds katastrofefilm, men næh... Her missede vi én. En god én endda.

Efter filmen sad vi og bearbejdede indtrykkene, som man nu gør, når man ser en film eller dokumentar, der rører ved noget i ens indre kerne. Og det gør I am Legend.
Tankerne fløj hurtigt fra genmanipulation af virus til genmanipulation af fødevarer for at brødføde verdens stadig voksende befolkning. Genmanipulation er allerede en virkelighed, vi ved bare ikke, hvad der sker, når de genmanipulerede celler blander sig med "Moder Naturs eget mesterstykke".

Fra genmanipulation af fødevarer til generel manipulation af fødevarer. Herren havde læst en artikel om, at der ikke var fundet nye antibiotika siden midt-80'erne. Skræmmende tanke. De tager, hvad de har og bruger det forebyggende fordi, og hold nu godt fast, fordi det er billigere for produktionen end det høje hygiejneniveau de moderne opstaldningsforhold ellers kræver.
Ej, men hvad gi'r du mig?! Så lad da være!
Økologiske landmænd smider grisene ud på en mark, klasker et par halve tønder op, smider en balle hø ind en gang om ugen - Et voila, flæskestegen reproducerer nærmest sig selv!

Fra økologi til de multinationale selskaber, der prøver at overtage hele verdens produktion. Det var i filmen/dokumentaren Earthlings vi første gang blev gjort opmærksomme på dette problem. Nu tænker du nok, ej men det er jo Amerika... Ja ja, det er godt nok i Amerika, de store multinationale selskaber tager patent på en særlig god sojabønne, så de lokale farmere skal købe sig til ny sæd hvert år, frem for at gemme en sæk fra forrige produktion - Hvor Herre til Hest!

Men de er her jo! De er jo i Danmark, de multinationale selskaber. De spreder deres sæd over hele verden, og hvis vi er "dumme nok" til at hoppe med på vognen, har vi snart ikke andre valg.
Og her snakker jeg ikke kun op de åbenlyse "dårlige" valg som McDonalds, Shell, Nike og Sony. De står på hylderne i vores danske supermarkeder: Nestlé, Kraft, Mars, L'Oréal og Kellogg's. Selv når du ikke kan se dem, er de der alligevel: Pampers, Vaseline, Lipton, Magnum, Knorr, Whiskas, Hubba Bubba, Oreo, Dole og mange mange mange flere.

Det lyder nærmest som en konspirationsteori. Det er det også næsten.
Jeg vil forsøge over julen at give et større indblik i, hvordan man undgår de multinationale selskaber og støtter danske og lokale varer.

Sov godt derude.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!