torsdag den 24. juli 2014

Du er ikke sukkerafhængig - du mangler bare en rygrad!

Sådan ville min mor ALDRIG sige. Men hun sagde noget, der minde herom. Noget á la en psykisk tilstand, en undskyldning og om at tænke positivt. I følge min mor, og diverse sundhedsguruer (Christian Bitz, Vibeke Lund og læge Christian Mølgaard) er det simpelthen et spørgsmål om at kigge sig selv i spejlet hver morgen og sige:

Du er god nok. 
Du har ikke brug for sukker.

Min første indskydelse minder lidt om...

What a load of crap!

Men så tænker jeg lidt over det... Jeg bruger nemlig ofte... meget ofte "undskyldningen" sukkerafhængig.
Jeg kan gå forbi lukkede slikpose, chokoladepakker og dyre jordbærtærter ved bageren uden at fortrække en mine... Men åben et glas nutella søndag morgen til ungerne, og jeg har tømt det inden sengetid tirsdag... én lille bitte teske ad gangen.

Hvorfor?

Fordi jeg VED det er der! Fordi min krop SKRIGER nutella... nutella... NUTELLA... indtil glasset er tomt.
Jeg kan ikke koncentrere mig, billedet af den vidunderlige chokolademasse klikker forbi min indre biograf flere gange i timen...

Har jeg da ingen rygrad?

Jow... det synes jeg faktisk, jeg har!
Da vi fik en frossen kylling, hvor samtlige lemmer var brækkede, stoppede vi med at spise konventionelt opdrættet kylling! Da jeg fandt en spunk i min livmoder, smed jeg smøger og alkohol ud af budgettet i samme sekund! Da vi fik børn med allergiske tendenser, stoppede vi med at spise sprøjtede frugter og grøntsager! Da jeg fandt ud af, at en enkelt buket roser kunne koste Moder Natur 35.000 Tons CO2-forurening, spurgte jeg aldrig min mand om blomster igen!

Jeg kunne blive ved i dagevis om, HVOR fantastisk en rygrad jeg rent faktisk har!


1. Hvad er afhængighed?

Afhængighed kan både være en psykisk og en fysisk tilstand. Den indebærer karakteristiske ændringer i adfærd og ens måde at tænke på, og kendetegnes ved en tvangsmæssig trang til at få tilført et eller flere stoffer.
For at blive afhængig af et stof skal dette være tilgængeligt i samfundet.
Mange stoffer (f.eks. alkohol) gør, at personen får en følelse af munterhed, velbehag, afslapning og tilfredsstillelse. Dette kan for nogle fungere som en flugt fra dagliglivets problemer og vanskeligheder. Derudover kan nogle stoffer reducere ubehagelige symptomer som smerte (morfinlignende stoffer), angst (benzodiazepiner), tristhed og søvnløshed. Dette kan lægge grunden til, at en person fortsætter med at tage sådanne stoffer.
Mennesker kan blive afhængige af både illegale narkotiske stoffer og medicin som de får af deres egen læge. Derudover kan man blive afhængig af stoffer, som vi ikke tænker på som narkotika eller lægemidler, for eksempel alkohol.
Kilde: sundhed.dk

2. Er der forskel på fysisk og psykisk afhængighed?

Psykisk afhængighed indebærer, at personen opnår en følelse af velvære eller tilfredsstillelse ved at tage stoffet. Vedkommende får jævnligt en voldsom trang til atter at indtage stoffet for at opnå disse effekter (kaldet ”craving”).
Fysisk afhængighed er et resultat af, at kroppen har tilpasset sig det tilførte stof. Der opstår derfor fysiske symptomer, når stoffet ikke længere er til stede i kroppen. Det kan for eksempel være kvalme, diare, hovedpine, feber samt endog kramper. Disse symptomer kalder man ”abstinenser”.
Kilde: sundhed.dk

3. Kan man være afhængig af sukker?

Hvis du bor i Danmark... Nej. De førnævnte guruer er enige:
"Det er et medieskabt begreb, så vi kan undskylde os med, at det ikke er vores egen skyld, når vi har lyst til lidt for meget sukker" Christian Bitz
Læge og lektor ved Institut for Human Ernæring på Københavns Universitet, Christian Mølgaard indrømmer dog, at der er begrænset med videnskabelige studier på området.
Kilde: Berlingske Tidende, Sundhed 5.nov. 2010

Men på University of California har endokrinolog Dr. Robert Lustig forsket i dopamin og stofskiftet.
"No one can exert cognitive inhibition, willpower, over a biochemical drive that goes on every minute, of every day, of every year."
Det andet system er belønningssystemet, der findes i cellekernen nucleus accumbens. Her udskilles dopamin, et signalstof, der virker som neurotransmitter i centralnervesystemet, og formidler nydelse.
Nøglen til afhængighed ligger i belønningssystemet. Hvis du gennem bare 3 uger kronisk stimulerer belønningssystemet igen og igen, ved fx at give det dagligt sukker, så nedregulerer kroppen selv dopaminreceptorerne.
Det betyder kort sagt: Du skal spise mere, for at opnå samme effekt. Du oparbejder en tolerance.

Fjerner du så det kemiske stof (her, sukker), udskilles ingen dopamin og du vil opleve abstinenssymptomer. Dette gør sig gældende ved nikotin, alkohol, kokain, morfin, cannabis – og som noget nyt inden for de seneste 5 år, også for sukker.
"Addiction is a strong word, but it might be a really helpfull word. To push us to recognize the power of certain food on the brain." Psykolog, Dr. Elissa S. Epel, University of California

Konklusion

Jeg kan sagtens lade være med at købe brød, slik og kager. Lukkede poser er sjældent et problem for mig. Det er de åbne poser og de fremsatte skåle og fade, der volder mig de største problemer. Ej heller er tilbuddet fra familie og venner et problem, jeg spiser faktisk aldrig søde sager i større selskaber. Problemet er hjemme, alene, når jeg keder mig, eller har ondt, eller er træt. Det er især, når Herren er på natarbejde, ikke fordi jeg skjuler det, men fordi jeg har en naturlig indbygget stopklods, når andre mennesker er til stede - især mennesker, jeg selv mener, jeg kan være et forbillede for.

For mig er afholdenhed det eneste rigtige redskab. Det lyder måske ekstremt, men hvis jeg er 100% afholdende i en længere periode, er min teori at jeg langsomt kan implementere et enkelt stykke kage til fødselsdage, en enkelt is i sommerferien og et enkelt stykke chokolade til jul og påske.

Fødevarer, der ikke længere skal være tilgængelige i huset:

  • Is baseret på mælk eller fløde, mens sodavandsis og Mindstetroldens laktosefri is ikke er et problem
  • Chips, saltstænger, tuc-kiks mv.
  • Lakrids, mens vingummi ikke er et problem
  • Chokolade i alle former, heri også 80% chokolade, nutalla og instant kakaopulver
  • Hvedebrød i alle former, mens rugbrød og rug-knækbrød er ikke et problem
  • Bradepandekager, mens flødeskumskager og småkager aldrig bliver et problem
Herren har lovet mig at fjerne alle beviser på ovenståendes eksistens indtil min fødselsdag 2. oktober. Så ser vi, om teorien holder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!