torsdag den 26. september 2013

HOT HOT HOT Chili

Årets indbringende høstmarked på Rødmose Gartneri, Viuf bød bl.a. på chili. Vi plukkede flere forskellige arter:
Jamaican BellModner fra grøn til rød. Klokkeformet. Æble-stjernefrugt smag. Styrke 3.
Early Jalapeño
Modner fra grøn til rød. 7-8cm lang. Frugtagtig smag. Styrke 5.
Monkey Face
Modner fra grøn til gul. 8cm krøllet frugt. Styrke 6.
Peruvian Purple
Modner fra sort til rød. 2cm lang. Brombær-hyben aroma. Styrke 7. 
Sunset Glow
Modner fra violetgrøn til orange. 4cm "tyrkisk hat". Markant mandarin smag. Styrke 9. 

Grundet min relativt lille erfaring med chili, jeg bryder mig ikke om noget stærkere end Jalapeño, duftede jeg mig frem til, hvilke chili jeg skulle tilsætte min sød chilisauce. Da jeg havde valgt 3, fik jeg manden til at smage på dem. Jeg ville ikke have den for stærk, da ungerne og jeg dypper vores forårsruller i det. Baseret på duften valgte jeg, at den mildeste klart måtte være Sunset Glow!!!
Lad os bare sige, at Herren var yderst tilfreds, at han kun akkurat berørte den med tungespidsen.

Sød chilisauce


  1. Hak 2 chili fint. Jeg valgte at bruge Jamaican Bell og Early Jalapeño. 
  2. Bland chili, 150g sukker, 1 dl riseddike, 1 tsk. salt, 1 fed finthakket hvidløg, 1,5 dl vand i en gryde. 
  3. Kog ind til sirup, ca. 20 min.
  4. Tilsæt lidt friskhakket koriander og gør evt. saucen lidt tykkere med lidt majsmel udrørt i vand.

  
Jeg lavede risotto til frokost.


Steg finthakket løg og hvidløg i olivenolie.
Skyl gryn/ris godt. Denne gang blev det 1/3 speltkerner og 2/3 rugkerner.
Hæld hvidvin på, lad grynene suge væden. Og hæld oksebouillon på, til det ikke kan suge mere.
Tilsæt revet parmesan, hakkede soltørrede tomater i olie, basilikum og hakkede cashewnødder.
 

 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!