torsdag den 9. januar 2014

Laks og Øllebrød

Nej, kombinationen er ikke at foretrække... Tænker jeg?!

Efter hokkaidosuppen mandag, stod jeg tilbage med en pæn orange suppe. Heri smed jeg grønsagsresterne fra aftensmaden tirsdag og så er der et godt grundlag for en grønsagsfond.


Grønsagerne blev en pastasalat. Eller rettere: Pasta-salat-tapas.
Mine børn er stadig ikke vilde med blandede salater, så jeg serverer salaterne i fade og skåle, så man selv kan blande den:

  • Pasta penne, fuldkorn
  • Icebergsalat
  • Agurk
  • Peberfrugt
  • Saltede græskarkerner
  • Soltørrede tomater i olie 
  • Gremolata af  avocadoolie, hakket persille og citronskal
Laksesiden delte jeg i to. Halvdelen skar jeg i fine stykker og frøs ned til en anden god dag. Den anden halvdel tørrede jeg, dryssede med salt og peber og et smule honning.
Jeg smeltede smør og rapsolie i panden og lagde laksestykket med skindsiden nedad på den brændende varme pande. Når fisken skifter farve halvvejs gennem kødet, vendes den med kødsiden nedad (evt. tilsæt lidt ekstra fedtstof) og steg til kødet akkurat skifter farve.

Serveres med pastasalat, grønne bønner og mandler.



Onsdag aften stod der Øllebrød på programmet. Familien har hermed meldt sig ud af kampen. De nægter at spise det, selv med æblemos og flødeskum. Nå ja... Så må de jo spise rugbrød og rester!


Nu vil jeg sætte mig hen til min mand og se dokumentaren Forks over Knives, der handler om, at animalske proteiner faktisk gør folk syge. Spændende...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!