mandag den 27. oktober 2014

Stræber efter perfektion

Størstemusen brokker sig... "Jeg kan ikke li' rugbrødet"... Det siger hun hver gang, jeg har bagt en ny version af rugbrødet, der ikke længere ligner det, jeg oprindeligt kopierede fra Weekendbageren.

Mindstetrolden forsøgte sig med et gulerodsrugbrød... Det blev noget klægt. Jeg tænker, for meget væske... Du må godt få opskriften, det smagte godt... Måske kan du selv fumle lidt med ingredienserne og lad mig vide, om du kommer med en løsning på klæg-heden.

Mindstetroldens Gulerodsrugbrød (2 brød)
surdej
1 mørk øl 33cl
750 dl vand
400g grahamsmel
350g rugmel
190g rugflager
45g maltsirup
195g gulerod, revet
210g æblemos
95g carob
245g chia-hampfrø-blanding
30g salt

Jeg kan nu med æren i behold erklære, at jeg nu har fundet det perfekte brød, som selv Størstemusen spiser (uden at brokke sig aaalt for meget).

Det perfekte Rugbrød (2 brød)
surdej
1 mørk øl 33cl
900 dl vand
300g grahamsmel
400g rugmel
45g maltsirup
100g solsikkekerner
350g knækket rug
350g rugflager
30g salt

  1. Først blandes surdej, øl, halvdelen af vandet, sirup og begge mel.
  2. Tag igen 300g surdej fra til næste gang.
  3. Tilsæt resten af vandet, kerner, flager og salt og bland godt.
  4. Fordel i 2 forme. Ca. 1400g i hvert.
  5. Lad dem hæve i formen under et rent klæde i 10 timer.
  6. Bag ved 200 grader til kernetemperaturen når 97 grader. (ca. 1 time)
Hemmligheden til den delvise succes hos Størstemusen var at pakke rugbrødet ind i plastik frem for viskestykket, hvilket gjorde den ellers så lækre sprøde skorpe blødere... Desværre nedsætter det holdbarheden væsentligt. Allerede på 3. dagen viste det plastikindpakkede brød svampesporer, hvorimod det viskestykke-indpakkede brød holdt yderligere 2 dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!