fredag den 6. juni 2014

Gul uge, torsdag: Satay-kylling, Flie Lice og Kyllingesuppe

Så blev det Grundlovsdag

Jeg plejede at værne om, hvad jeg mente var en vigtig dag i dansk historie.
Men jeg må indrømme, jeg har et lidt anstrengt forhold til min nuværende regering... Jeg har valgt at sætte min lid til den anden sag, der er værd at fejre i dag!

Så blev det Fars Dag

Morgenmad efter fars hoved... (glemte dog bacon, shame on me!)


Gavetid

HEMMELIGT INDTIL I MORGEN

Hyggetid



Så blev det Torsdag i den GULE uge


Satay-kylling (4 pers.)
4 kyllingebrystfilet
1 dl kokosmælk
Jeg fryser det overskydne kokosmælk ned i silikone-muffinforme = 50 ml
4 fed hvidløg, presset
1 tsk. blandet gurkemeje, knust chili, stødt ingefær, stødt koriander og stødt spidskommen
1 tsk. stevia original
salt og peber
Peanutolie til stegning

  1. Bland alle ingredienserne i en plastikpose. 
  2. Skær kyllingefileterne i mindre stykker og læg i posen. Lad dem ligge i lagen mindst 30 min.
  3. Steg stykkerne på alle sider og sæt på spyd.
* Du behøver altså ikke skrælle hvidløgsfeddene før du presser dem... Faktisk letter det rengøringen af hvidløgspresseren, hvis du ikke skræller dem først.


Flie Lice (4 pers.) [Fried Rice]
8 dl kogte ris
Resten af lagen i posen fra satay-kyllingen
Peanutolie til stegning
  1. Smid risene i posen og ryst det godt.
  2. Steg risene på panden i varm peanutolie.
Kylllingesuppe (4 pers.)
Rester af grøntsager (gulerodsskræller, fennikelstilk, blomkålsstok, foråtsløgtoppe)
4 laurbærblade
3 kviste timian
3 kviste oregano
2 spsk. Oscar's hønsebouillon + 1 liter vand
1 tsk. salt
  1. Kog suppen mindst 30 min.
  2. Si og opvarm bollerne heri.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!