fredag den 11. oktober 2013

Bloglegen: Så er den her!!! Gulerodscupcakes med vaniljeprikket citronfrosting af hjemmelavet friskost

Så er den her. Det har været et projekt over flere dage, men det har været sjovt og hyggeligt.


Jeg startede i søndags med at skrive et indlæg om selve blogudfordringen. Det er jo den lette part: At sige ja til en udfordring.
Opgaven går i al sin enkelthed ud på at kopiere eller genfortolke en opskrift skabt af Sukkerhjerte! Som så laver måske verdens skønneste kager OG har et kamera, der ikke gør dem til skamme...
Ej men HESUS!

På forsiden har hun det yndigste billede af en gulerodskage:


Hos os er pigerne tit med, når der skal bages kager, så det var de selvfølgelig også i søndags!
Her blev vores version af Sukkerhjertes gulerodskager nemlig bagt!

Gulerodscupcakes (18 stk.)
Ingredienser
2 æg
2 dl sukker
2 dl hvedemel
2 tsk. vanillesukker, hjemmelavet
2 tsk. bagepulver
1/4 tsk. salt
1 tsk. kanel
ca. ½ dl tørrede tranebær
2 spsk. hjemmesyltede havtorn
1 dl rapsolie
300g finthakkede gulerødder (minihakkeren)
65g grofthakkede cashewnødder

Der bliver forsigtigt hakket gulerodsstykker, der kan komme i minihakkeren. Børnene bruger altid de små Raadvad urteknive. De er skarpe, for det værste du kan gøre er, at give dine børn en sløv kniv... Det er grundlaget for en god fingerskade! Et clean cut, det bløder, men så er det ikke værre! Mine egne børn har skåret med knive siden de var 2 år, jeg har i mine hjemkundsskabstimer på skolen set børn/teenagere, der ikke havde respekt for knive, fordi de ikke havde lært et naturligt forhold til dem.


Hakkebrættet er min store lige begyndt at bruge. Det tør jeg fordi jeg er 100% sikker på, at hun aldrig ville sætte fingrene ind under. Hun har øvet sig med en Raadvad urtekniv i 4 år, så hun er snart en rigtig kok, som vi siger herhjemme, når man har skåret sig nok gange!
 

Når man bager med børn skal man have god tid. Det er 10 gange hurtigere at gøre det selv. De kan ikke nå ingredienserne, de kan ikke altid åbne låg og poser, de sviner mere, målene skal være præcise, og indtil 6-8 års alderen kan de ikke aflæse vægten. Her er mål i deciliter eller skeer genialt. Mine børn kender stort set alle krydderier i køkkenet, ved hvordan de lugter og smager, og hvad man kan bruge dem til. Deres yndlingskrydderier er kanel og vanilje. (og lugten af friskkværnet kaffe)
 

Havtorn er vores nye bedste ven herhjemme. De er sure, men syltede i sukker. Den perfekte kombination til oksesteg med rodfrugter, røget fisk eller som her: gulerodskagen.


Fremgangsmåde

Forvarm ovnen på 175 grader.
Hak gulerødder og cashewnødder.
Pisk sukker og æg lys og luftig.
Bland de tørre ingredienser og bland dem i æggesnapsen.
Rør gulerødder, cashewnødder, tranebær og havtorn i dejen sammen med olien til sidst.
Fordel dejen i muffinsformene (jeg brugte silikoneforme i min muffinform)
Bag dem i ca. 15 minutter og lad dem køle af



Så kom vi til frosting, men den skulle ligesom laves af ost... Som vi ikke havde noget af!
Så jeg startede simpelthen med at lave en ost af kærnemælk. Jeg brugte Meyers opskrift på friskost som rettesnor.

Friskost á la Meyer

Opvarm 1/4 liter fløde og 2½ dl minimælk i en gryde til præcis 80 grader.
Hæld det i en skål, i et koldt vandbad og nedkøl til stuetemperatur.
Tilsæt ½ dl kærnemælk og 2 dråber osteløbe i 2 cl vand. Rør rundt.
Så skal blandingen bare hvile roligt i 24 timer (kraftige rystelser kan få massen til at gryne).
Læg et viskestykke i en si over en skål og lad ostemassen afdryppe nogle timer.
Friskosten kan nu holde sig 3-4 dage i køle­skabet uden yderligere tilsætning. Og vallen kan fx bruges til at bage brød med.


Nu skal frostingen laves. Sukkerhjerte brugte: 120g smør, 250g flormelis, 200g neutral flødeost, korn fra 1 vanillestang og revet skal fra 2 lime.


Jeg droppede fuldstændig smør! Hjemmelavet friskost, skal og saft fra 1 økologisk citron, korn fra ½ vaniljestang blandet med en lille tsk. sukker. Og så flormelis, til det fik den rette konsistens!


MUMS!!! Det smagte godt.
Jeg har bagt gulerodskager før, men INGEN så blød og saftig som Sukkerhjertes.
Tak fordi jeg fik lov at prøve :-)


3 kommentarer:

  1. Hvor hyggeligt at have sådan to damer med i køkkenet - og må helt sikkert erkende mig enige i din tilgang til børn og Knive ;-) Min Oskar herhjemme er dog stadig for lille til knive, men glæder mig til at han for alvor kan komme med hans mor i køkkenet. God weekend, mvh Matilde

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Matilde :-) Og ønske om en god weekend til dig også :-)

      Slet
  2. Havtorn, og hjemmelavet friskost - wauw!

    Og ja, slå endelig et slag for at de små kokke faktisk mestrer lidt af hvert ;-)

    Fedt at du gad lege med -
    måske du er frisk på en anden runde også? Pønser på noget med tematisering/årstidsbestemt næste gang ...

    Mvh La Cucina Nada

    SvarSlet

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!